duminică, 25 august 2019

O POVESTE CU TOMA... DAR NU NECREDINCIOSUL

POVESTEA MEA DE WEEK END ESTE DEDICATĂ MARELUI ACTOR... DIN PĂCATE LA TIMPUL TRECUT, CARE A FOST... TOMA CARAGIU. PUȚINI DINTRE DUMNEAVOASTRĂ, CITITORII MEI, CRED CĂ ȘTIȚI CĂ ACESTA A A FOST NĂSCUT PE 21 AUGUST! MAI DEGRABĂ, CU TOȚII NE ADUCEM AMINTE DE DATA MORȚII SALE...4 MARTIE 1977!
Rândurile de mai jos, deși triste sunt un REMEMBER adus acestui ”MAGICIAN” , al scenei și ecranului, care mi-au parvenit prin amabilitatea domnului GEO CĂLUGĂRU... Care sunt strânse în cartea domniei sale: ”TOMA CARAGIU, magicianul”, apărută în 2009 la Editura CNI Coresi. Într-o discuție, la liber, aducându-și aminte de personalitatea marelui Toma, distinsul meu coleg de breaslă... Geo Călugăru îmi spunea: ”Pe Toma l-am cunoscut prin sora acestuia, care îmi era profesoară la facultate... cartea în sine am scris-o atât ca un TRIBUT peste timp adus acestuia dar și din alte considerente. La noi, la români se obișnuiește ca, după fiecare dezastru să se facă o cronologie a evenimentelor. După fiecare catastrofă sunt căutate și răstălmăcite semnele care ar fi putut prevesti producerea ei.După disopariția unui om, ceilalți oameniuită răutățile și obișnuiesc a spune lucruri frumoase. Cele mai multe fără nici o noimă, deoarece omul numai este... De aceea caut a mă feri de astfel de clișee și îți mărturisesc faptul că, o vrăjitoare i-a prezis lui Toma că va muri de prăbușire, de aceea el avea în el o fobie și evita a călători cu avionul, dar cu toate acestea Toma nu a reușit să-și modifice destinul... mai mult chiar, în acea zi destinul a făcut ca Toma să fie liber de obligațiile de actor!” 
  • Filmul zilei -pe segmente- de 4 martie 1977 
ora 9.30- s-a suit în mașină cu soția și-au plecat la Periș
ora 15.00- soția s-a plictisit și l-a anunțat că are de gând să plece în plimbare pe valea Prahovei. Atunci, Toma a privit-o mirat și tăcut, într-un chip atât de ciudat, încât din ușă aceasta l-a întrebat: ”Ce te uiți așa la mine, de parcă ți-ai lua adio?!...Te sun la 21.30...acasă”
ora 19.30 - l-a sunat pe A.Bocăneț, anunțându-l că este acasă și că-l invită la el și să discute despre proiectele lor.
ora 20.30 - a sosit Andu Bocăneț și acesta i-a povestit că primul lor lung metraj... ”Gloria nu cântă”a ieșit din laborator. Actorul a pus pe masă o sticlă de whisky, spre a ciocni în cinstea evenimentului
ora 21.22- întreg orașul s-a zguduit apocaliptic.Un vuiet sinistru însoțit de o iluminae a cerului a dat dimensiunea îngrozitoare a cataclismului... clădirile din jurul apartamentului lui Toma se prăbușeau ca niște castele de nisip. Apartamentul în care locuia Toma a rămas aproape intact...
  •  Juca într-o piesă cu titlu premonitoriu
”S-ar putea să mă înșel dar, dar chiar și ultimul său rol jucat a fost într-o piesă de teatru intitulată ”Lungul drum al zilei către noapte” a lui Eugene O Neil...Din păcate, pentru EL, dar și pentru noi, cei care l-am iubit, ”drumul său”, către noapte a fost prea scurt ”... își amintește și azi distinsul cronicar... Geo Călugăru.

6 comentarii: