Definiția uzuală a analfabetismului funcțional este incapacitatea de a înțelege ideea unei povești. Adică e atunci când citești un articol în ziar și nu înțelegi ce vrea să spună autorul. Astfel, diferența între un analfabet și un analfabet funcțional este că analfabetul nu știe literele. Asemănarea este că niciunul nu înțelege cam nimic din seria de semne dintr-un paragraf, precum acesta, chiar dacă analfabetul funcțional îl poate citi, respectiv poate pronunța sunetele aferente silabelor din text. Conținutul propriu-zis de idei al unui text este inaccesibil ambelor categorii de analfabeți.
În funcție de capacitatea lor de a înțelege și de a exprima concepte logice, oamenii pot fi încadrați pe câteva niveluri de performanță cognitivă.
Nivelul 1, cel inferior, îl reprezintă analfabeții, adică cei care nu știu să citească. Surse de informare pentru ei sunt astăzi destule (radio și TV, întrucât pentru youtube tot trebuie să știe literele) însă accesul direct la informație le este practic imposibil. Analfabeții sunt asociați handicapaților culturali.
Nivelul 2 sunt cei pe care îi numim convențional analfabeți funcțional. Ei știu să citească, uneori pot să memoreze și să reproducă ceea cea au citit, însă nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei din text.
Nivelul 3 sunt tot analfabeți funcțional, dar deghizați de o nuanță fină. Sunt cei care înțeleg ideile din text însă nu sunt capabili să le coreleze cu experiențe anterioare sau cu viața curentă. Astfel, conținutul de idei, deși înțeles teoretic, nu poate fi folosit ca resursă într-o întreprindere viitoare.
Nivelul 4: cel de unde analfabeții funcțional nu prea mai sunt incluși, conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii, însă reușesc să-și însușească cu temeinicie ideile altora (mentori, profesori sau politicieni).
Nivelul 5: e unul care mai degrabă ar putea intra ca o subcategorie a nivelului 4, îi reprezintă pe cei care, deși dezvoltă idei proprii, sunt incapabili să le exprime. Mai pot fi numiți analfabeți funcțional creativi.
Nivelul 6 : ceilalți, deștepții, crema-lumii sau cum vrem să le spunem. Ei sunt cei care știu să citească, înțeleg ideile dintr-un text (sau orice altă formă de conținut informațional), sunt capabili să le reproducă sau să le coreleze cu viață reală. În plus, dezvoltă idei proprii și sunt capabili să le exprime și să le argumenteze.
Cert este că… NIMIC, nu este cert, de cam unde se trage linia corigenței la analfabetismul functional; sau dacă este nevoie să se tragă vreo linie. Însă este cert că analfabeții funcțional sunt victimele ineficienței sistemelor naționale de educație. Ei sunt cei care nu înțeleseseră adunările, atunci când s-a trecut la înmulțiri. La maturitate, ei devin un cost social mai mare pentru comunitate decât un cetățean instruit. Totuși, ei sunt capabili să funcționeze în comunități mici, cu puține reguli sociale. Pot învăța o meserie, cum ar fi condusul mașinii, pot întemeia familii și pot lua credit de la banca. Nu sunt oameni răi ci doar unii cărora trebuie să le explici de multe ori ca să priceapă. Sunt deci greu adaptabili, fac față cu greu progresului, sunt străini de tehnologie și necesită asistență umană în orice întreprindere.
- IDENTIFICAREA ACESTORA
Cel mai simplu mod de a identifica
un analfabet funcțional este aceea de a urmări, aleatoriu, gama de cuvinte folosită, pentru a se
exprima. Că să citești un articol, în general e necesar să cunoști circa 5.000
dintre cele 65.000 de cuvinte ale limbii române. Iar asta,doar, în
conversațiile din limbajul cotidian. Pentru ca, nu-I asa, nu se folosesc toate,
ci doar puțin peste 1.000 de cuvinte diferite, în fiecare zi. Acest text, de
exemplu, conține aproximativ 1.000 de cuvinte diferite. Intelectualii rafinați
și erudiți, care încearcă să exprime cu elocvență nuanțele profunde
ale trăirilor lor, folosesc un vocabular zilnic extravagant, exhaustiv și
cuprinzător, cu peste 2.000 de cuvinte unice.
Analfabeții funcțional folosesc doar circa 150-200 de cuvinte zilnic. Caracterizările simple, precum bun/rău deservesc la ei o gama foarte largă de atribute, cum ar fi funcțional/defect, rezistent/fragil, gustos/scârbos, în cazul obiectelor sau autoritar/indulgent, generos/zgârcit, cinstit/șarlatan, în cazul oamenilor. Natura este descrisă într-un spectru îngust, limitat de vocabularul redus disponibil: mare/mic, mult/puțin, frumos/urât. Fondul de verbe este la fel de sărăcăcios: Du-te/vino, urcă/coboară, trage/împinge, bea, mănâncă și plătește.
Unul dintre handicapurile cele mai evidente ale unui analfabet funcțional este incapacitatea de a-și accepta acest statut. În fond, absolvirea unui număr de clase, de cele mai multe ori 12, îl poate face să creadă, pe bună dreptate, că este suficient de bine instruit, încât să dea piept vieții. Majoritatea erorilor funcționale ale diferitelor sisteme din jurul nostru, sunt cauzate de lipsa de logică a unor analfabeți funcțional. Însă, inclusiv această idee este inaccesibilă lor. Fundamentaliști ai adevărurilor proprii, rareori își înțeleg handicapurile sau și le asumă. Neînțelegând nici măcar conceptul analfabetismului funcțional, au păreri bune despre propria lor evoluție. Ei sunt predispuși la efectul Dunning-Kruger, al supraevaluării. Pentru a-i testa, întrebați-i pe cei care se bat cu pumnul în piept că “pe vremea mea se făcea școală”, care este diferența între Orientul Mijlociu și Evul Mediu?
Analfabeții funcțional sunt, în general, persoane dogmatice, educate tribalist și greu adaptabile în comunități mari.. Sunt conservatori ai valorilor simple, tradiționale, în forma în care le-au înțeles în copilărie. Schimbările de paradigmă îi înnebunesc. Căderea comunismului, ideologie care transformase meritocrația în dialectică, a confuzat complet o generație întreagă de analfabeți funcțional, care erau obișnuiți să funcționeze optim, doar recitand câteva discursuri simple.
Analfabeții funcțional sunt ori sceptici la orice, ori creduli din cale-afară. Ei nu reușesc să urce mai sus de cea de-a doua treaptă a piramidei lui Maslow, adică energia lor se consumă integral pe îndeplinirea nevoilor naturale, de bază. Nevoile psihologice se manifestă rar, iar exprimarea lor este, așa cum am văzut, dificilă.
Analfabetismul funcțional mondial, estimat de diferite studii, variază mult, de la Finlanda (4%) și SUA (14%), până la Brazilia (70%). În UE, România și Bulgaria se luptă pentru ultima poziție a clasamentului (50%).
- Analfabeţii(FUNCŢIONAL)... din lumea politicului
Un analfabet funcțional semnează într-o viață sute de documente oficiale, fără să înțeleagă concret, ci doar în linii mari, conținutul textelor sau efectul semnăturii sale. Social, consecința cea mai îngrijorătoare este efectul electoral al acestei jumătăți de populație. Ca peste tot în lume, legile actuale dau drept de vot tuturor adulților, chiar și celor care habar nu au ce fac. Milioane de analfabeți funcțional votează fără să înțeleagă cum funcționează, de exemplu, un parlament sau un partid politic, și evident, fără să înțeleagă utilitatea sau consecințele votului lor. Pentru cei mai mulți, un schimb concret, cum ar fi o sticlă de ulei pentru un vot, are logică, însă un sistem mai complicat decât atât, fără beneficii tangibile și imediate nu poate fi înțeles.
- CONCLUZIE... seacă.... precum... SPRIŢUL DE TOAMNĂ
De TOAMNĂ TÂRZIE, aşa cum va fi şi pe la noi.... Iat-o:
Analfabeții funcțional sunt cele mai expuse victime ale manipulării. Iar ei decid pentru noi. Sau, cum tot ziceam şi repetam, pe la suceveni şi bucovineni; asta, pe când OBAMA abia răsărea...
"AVEŢI GRIJĂ CE VOTAŢI; CĂ SĂ NU MAI REGRETAŢI!"
Noi cu cine votăm? Din toată oferta nu am găsit nimic satisfăcător !
RăspundețiȘtergereTragica...comic situatia in sine! Nu crezi?!
RăspundețiȘtergereInteresant acest material... binevenit!👍
ȘtergereCat va mai dura o astfel de realitate?!
RăspundețiȘtergereUrat, tare urat.... dar adevarat!
RăspundețiȘtergereDesi, are " tente" gris mauvais, material asta e chiar ok...
RăspundețiȘtergereAici, pe acest subiect ar fi multe observatii de facut, multe invataminte de tras. Si, mai e ceva: daca le spui, daca ii tragi de maneca tot aia... pt cei vizati! Crede-ma... o zi de poveste!(ca sa parafrazez titulatura blogului tau!)
RăspundețiȘtergereCtin Tanase ar zice cam asa: " SI CU ASTA ...CE-AM FACUT?!"
RăspundețiȘtergereBine grait! Cu multa simtire, dar si acuitatea realitatii imediate!
RăspundețiȘtergereFoarte tare articolul !
RăspundețiȘtergerePe de altă parte, analfabeții functional in forma rudimentară, constituie totuși, un bagaj genetic si statistic util rezistenței la diferitele forme de opresiune satanisto-globalistă prin caracterul lor inert, conservator . Ei au constituit si baza respingerii violului in masă prin penetrare vaccinală, îmbotnițare, încoșciugare prin izoletare, testare prin penetrare nazală, termoscanare prin impușcare în cap cu raze infraroșii si însacosarea cadavrelor, dincolo de arestul la domiciliu .
Hristos in mijlocul nostru !
Bravo domnule, pentru ideea de a prezenta, informa a dezbate public fenomenul cumplit care ucide societatea: analfabetismul functional!! Te felicit din suflet!! 👍
RăspundețiȘtergereE lumea plina, de asa ceva...
RăspundețiȘtergere